Aardpeer, ook wel topinamboer of jeruzalemartisjok genoemd, is een vergeten knol die de laatste jaren steeds vaker weer op ons bord belandt. En da’s helemaal terecht! Je kunt met de wintergroente alle kanten uit: gewoon gekookt, kort gebakken met verse kruiden, gefrituurd met een dipsausje of rauw in een slaatje.

Aardpeer is rijk aan ijzer, fosfor en vitamine B1. Ook bevat het veel onverteerbare suikers, in de vorm van het koolhydraat inuline. Dat bevordert de werking van de darmflora, maar kan bij overmatige consumptie wel leiden tot winderigheid. Aardperen zijn er zo rijk aan dat deze groente zelfs enigszins berucht is om de eigenschap flatulentie te veroorzaken.

Maar goed dat we een maandje moeten binnenblijven dus. 😉

 

De aardpeer is een verrassend veelzijdige groente, die met uiteenlopende smaken te combineren is en op een heel aantal verschillende manieren bereid kan worden. Je kunt ‘m rauw eten, maar ook koken, bakken, in de oven bereiden, stoven, stomen, er soep van trekken en zelfs frituren. We bespreken hieronder elke bereidingswijze apart, met tussendoor enkele suggesties voor recepten.

 

Aardperen rauw in gerechten verwerken

Gebruik enkel goed verse exemplaren om rauw te eten. Ze moeten stevig aanvoelen en een knapperige bite hebben. Je kunt ze dan met hetzelfde effect als bijvoorbeeld radijsjes of knolselderij gebruiken: voor wat knapperigheid en textuur. Snijd ze bijvoorbeeld in dunne plakken, of schaaf ze. Zo passen ze goed bij allerlei gevulde salades. De iets zoetige smaak combineert bijvoorbeeld uitstekend met mosterd- of honingdressings.

Je kunt ze met diezelfde functie in het gerecht ook uitstekend aan roerbakschotels toevoegen. Oude aardperen in reepjes of frietjes snijden en enkele minuten mee wokken.

Koken


Deze groente eet je het beste beetgaar. Te lang koken kan namelijk zorgen dat ze omslaan in slap en papperig. Houd voor kleine exemplaren een kooktijd van 5 minuten aan, en reken maximaal een kwartier voor grote en/of oude aardperen. Snijd ze ook niet in al te kleine stukken.

Kook ze in weinig water met een flinke snuf zout. Als schillen nodig is kun je dat het beste uitstellen tot na het koken. Dan kun je de schil er met een beetje geluk zo vanaf pellen.

Je kunt ze na het koken zo serveren, maar het is ook mogelijk om aardperenpuree te maken. Voor een echt zijdezachte puree is het aan te raden ook een aardappel mee te koken en in de puree te verwerken. Een beetje peterselie of bosui in reepjes haalt deze zoetige puree nog wat omhoog.

In de oven bereiden

Wellicht de beste manier om deze groente in de oven te bereiden is simpel roosteren. Snijd rauwe aardperen in stukken van gelijke grootte (hoe groot ze precies zijn doet er dan niet zoveel toe), doe ze in een ovenvaste schaal en hussel ze door elkaar met een gezonde scheut olijfolie. Bestrooi met wat zout en laat ze 30 tot 45 minuten goudbruin roosteren in een voorverwarmde oven op 180 graden. Tussentijds minstens één keertje omscheppen voor een gelijkmatige garing.

Zo heb je een heerlijk simpel bijgerecht bij bijvoorbeeld vis (zie ook ons recept voor zeebaars met aardpeer en zeekraal), stoofvlees of een braadstuk.

Bakken

Met bakken kun je eenzelfde effect bereiken als met roosteren in de oven. Het is wel iets meer werk, al was het maar omdat je wat meer moet oppassen dat de stukjes niet uit elkaar vallen doordat ze te zacht worden. Reken op 15 tot 20 minuten bakken op middelhoog vuur; regelmatig omscheppen. Je kunt de stukjes beter iets te groot dan iets te klein maken. Gebakken aardpeer doet het net als geroosterde aardperen goed bij vis.

Stoven

Stoven is een goede manier om wat extra smaak aan aardperen te geven, maar je moet wel oppassen dat de groente niet te zacht wordt. Neem het liefste een vrij platte, brede pan en voeg maar een klein laagje vocht toe; bijvoorbeeld bouillon is heel geschikt. Laat de aardperen op laag vuur in 10 tot 15 minuten gaar worden.

Stomen

Daarentegen is stomen juist een mooie kooktechniek om de delicate textuur en smaak te behouden, terwijl je de aardpeer zo toch gaar maakt. Meestal zullen 8 tot 10 minuten stomen ruim volstaan.

 

Aardperensoep bereiden

Aardpeer leent zich uitstekend om smakelijke, romige soepen mee te maken. Bijvoorbeeld zoals in het eenvoudige recept hieronder.

  • Recept 1: aardperensoep. Voor vier personen; bereidingstijd ca. 25 minuten. Snipper twee kleine sjalotjes en fruit die samen met een uitgeperst teentje knoflook aan in wat olijfolie. Laat ze niet verkleuren. Als ze zacht en glazig zijn 750 gram geschilde aardperen in blokjes toevoegen. (Tip: als ze lastig te schillen zijn, even 3 tot 5 minuten voorkoken, pellen en dan pas toevoegen aan de soep.) Blus dit af met een flinke scheut droge witte wijn en 250 ml kippenbouillon. Laat dit op laag vuur circa 10 tot 15 minuten pruttelen tot de aardpeer zacht is (test met een vork). Pureer dit mengsel, breng weer aan de kook en voeg 100 ml room toe. Afmaken met versgemalen zwarte peper en garneren met wat verse bieslook en/of een paar handjes uitgebakken spekjes. Direct serveren.

Aardperen frituren

Het is niet de meest caloriearme bereidingswijze, maar wel leuk en verrassend: frituren. Het is supereenvoudig: snijd de rauwe aardpeer in dunne plakken (andere vormen zijn nogal lastig met deze groente) en frituur ze in ruime olie (180 graden) in enkele minuten goudbruin. Net als normale patat heerlijk met wat mayonaise, eventueel met wat citroensap erdoor om het zoetige van de groente te balanceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *