Op de website www.groentegroente.nl vond ik heel wat nuttig info over zomerpostelein.

Kort gezegd: De smaak van postelein is lekker fris, een beetje pittig en licht zuur. De textuur is vrij stevig en knapperig. Het is geen heel uitgesproken groente, waardoor het goed combineert met diverse smaken en gerechten.

Deze bescheiden ogende groente is buitengewoon gezond. Het is een prima bron van vezels, zeer laag in calorieën, en een goede bron van vitamines en mineralen. Zo bevat het hoge gehaltes van onder meer vitamine C en E, en is het rijk aan magnesium, ijzer en kalium.

Daarnaast bevat postelein veel antioxidanten, en is het een bron van omega-3 onverzadigde vetzuren. Het bevat meer omega-3 dan welke bladgroente dan ook, en zelfs meer dan een heel aantal minder vette vissoorten.

Koken

Dit is de meest gebruikelijke manier om deze groente te bereiden. Gebruik weinig water met een snufje zout en reken op een kooktijd van 5 tot maximaal 10 minuten. Houd er rekening mee dat het fors slinkt bij het koken. Beetgaar is deze groente het smakelijkst, dus laat het niet te lang koken.

Wokken of roerbakken

Deze groente is uitstekend te bereiden in de wok, op dezelfde manier als bijvoorbeeld spinazie. Het is vaak al in enkele minuten geslonken en gaar.

 

Posteleinstamppot bereiden

Hiervoor kun je goed rauwe postelein gebruiken, zoals in het recept hieronder. Als de groente al wat ouder of een tikje taai is, kun je hem beter eerst koken. Reken dan twee keer zoveel als in het recept hieronder en kook de groente afzonderlijk van de aardappelen.

Zomerse stamppot voor vier personen. Kook 1 kilo aardappelen en maak daar samen met 100 tot 150 ml melk en een klontje boter een romige puree van. Bak intussen 125 gram spekjes uit en meng die door de puree (spekvet mee mengen is optioneel). Was de postelein grondig en maak het goed droog. Meng dit snel door de stamppot, zo dat de groente niet al te zeer kneust. Afkruiden met zout, peper en nootmuskaat. Serveren met bijvoorbeeld een vegetarische schnitzel, gehaktballetjes of cordon bleu.

Posteleinsoep bereiden

Van deze groente kun je prima soep trekken. Het simpele recept hieronder laat de groente in z’n waarde.

Lunch- of voorgerecht voor vier personen. Snipper twee sjalotjes en fruit die in wat boter of olie aan zonder te kleuren. Maak intussen 1 kilo postelein schoon. Voeg die toe als de sjalot glazig is, en bak de postelein enkele minuten op middelhoog vuur totdat hij volledig geslonken is. Doe er wat kippenbouillon bij en pureer het geheel. Voeg dan de rest van de bouillon toe (in totaal 750 milliliter) en breng de soep aan de kook. Afmaken met een flinke scheut room of crème fraîche, peper en zout. Tip: lekker om te garneren met wat geroosterde walnoten (in stukjes) of pijnboompitten.

Postelein rauw in gerechten verwerken

Deze groente kan heel goed rauw worden genoten, maar dat moet je wel altijd even vooraf testen (gewoon door te proeven). Te laat geoogste of te lang bewaarde postelein kan namelijk wat taai worden. Hoewel het dan nog uitstekend toe te passen is in recepten waarbij het moet worden gekookt of iets dergelijks, is het rauw dan niet meer erg smakelijk.

Heb je wel mooi verse postelein, dan kan het rauw in salades verwerkt worden, of zelfs als hoofdbestanddeel worden gegeten. Heel simpel aangemaakt met wat olie en azijn of citroensap bijvoorbeeld, of in een gevulde salade met spekjes, pijnboompitten, stukjes paprika en wat tomaatjes. Heerlijk fris en zomers!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *